četvrtak, 3. prosinca 2015.

Besplatnom kartom u Trst!?

Jedne godine je moja molba svetom Nikoli bila pruga i vlak na baterije što se vrti ukrug...ispunio je moju želju, kao i sve prije i poslije...oduvijek sam voljela vlakove, valjda jer je moja majka uvijek pričala o njima i o vremenu kad je Jugoslovenska željeznica davala besplatne karte članovima obitelji svojih uposlenika. Mamin otac je bio otpravnik vlakova pa je ona išla u Trst jednom mjesečno i obilazila svijet besplatno i do mile volje...možda sam ih voljela zbog one Selme Bijelog Dugmeta što je pošla na fakultet, ili Čole što je čekao voz za Brezu ili zbog jednostavno vremena kada je jedna lokomotiva i jedan trošak vozio milione vagona...zbog vremena razuma i ekonomske isplativosti, zbog vremena mira na zemlji...sad milijarde kamiona, svaki teret posebno, u jednom ulošci sa tri kapljice, u drugom sa dvije, u trećem za bezbjedno provesti noć...a svaki kamion na puno nafte.. a radi nafte rat, pa još jedan rat.Sigurno će neko dijete imati želju kao što je davno bila moja jer volim šine, plavu kapu i vlak... ja bi ove godine prepisala želju od onih misica kojima se rugao cijeli svijet, ja bi da je mir u svijetu.. i da ga obiđem bar onoliko koliko je moja majka besplatnom kartom Jugoslovenske željeznice.
autor: Maja Varešković

Prva pruga u Bosni i Hercegovini puštena je u saobraćaj 24. decembra 1872. godine. Bila je to pruga normalnog kolosjeka od Banje Luke do Dobrljina (101,6 km), izgrađena kao dio Carigradske magistrale koja je, prema planovima Turske, trebala povezati Carigrad sa Bečom.
Poslije Berlinskog kongresa (1878.) Austrougarska je okupirala Bosnu i Hercegovinu i odmah počela intenzivnu gradnju pruga. Okupacione trupe su gradile pruge na liniji svog prodora u Bosnu, da bi osigurali snabdijevanje trupa.
Tokom okupacije Bosne od strane Austrougarske monarhije, izgrađeno je 547,8 km šumskih i rudničkih pruga u privatnom vlasništvu. Služile su isključivo za eksploataciju rudnog i šumskog bogatstva. To su pruge industrijalca Ota Štajnbasa (kasnije Šipadove pruge): Prijedor – Knin, Srnetica – Jajce, Zavidovići – Han Pijesak – Kusače i Usora – Pribinići.
Tokom dalje eksploatacije, na pruzi su rađena poboljšanja, a najznačajnije je probijanje tunela Vranduk 1910. godine i ugradnja šina tipa 4 težine 22 kg, čime je gornji stroj znatno poboljšan.
Od 1966. do 1978. godine, ukinute su sve uzane pruge na teritoriji Bosne i Hercegovine.

Period poslije Drugog svjetskog rata karakteriše izgradnja Omladinskih pruga normalnog kolosjeka Brčko – Banovići (89,100 km) i Šamac – Sarajevo (238.......KM). Prva je puštena u saobraćaj 07.11.1946., a druga 15.11.1947.

Nakon raspada Jugoslavije Željeznice oba entiteta u BiH su na koljenima...

Nema komentara:

Objavi komentar

Irfan Čengić kritikovao vrh SDP-a: Opstruisali su me i maltretirali

Irfan Čengić, aktuelni zastupnik SDP-a Bosne i Hercegovine u federalnom parlamentu koji je na ovim Općim izborima bio kandidat...